C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Cevapla
Tanerongunyzb
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1061
Kayıt: 07 Oca 2012, 14:04
Has thanked: 8 time
Been thanked: 19 time

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen Tanerongunyzb »

Arkadaşlar ; Bilgi dağarcığınızı genişletmek, akor dizilimlerinin parçalarda seyrini anlatmak, en önemlisi nasıl duyulduğunu hissetmeniz adına yeni bir konu paylaşmak istiyorum. Beğenilirse ve devamını yazmamı isterseniz size çok kullanılan akor kalıplarını ve kullanıldığı parçaları paylaşmak istiyorum.

İlk akor kalıbım ; Diatonic Bass Lines olarak adlandırılan yani kullandığınız ton içerisinde kalmak kaydıyla bas notalarını yürüttüğünüz kalıptır.

Örnek Şarkılar ;

Woman ( John Lennon ) Akor yürüyüşü (Verse ) . C / Dm7 / C/E / Dm7

Dan Fogelberg (1980 ) Akor Yürüyüşü (Verse). C / Dm7 / Cmaj7/E / F

Johny Rivers ( Slow Dancing ) Akor Yürüyüşü (Chorus) C / Dm7 / C/E / F

Jim Croce (Bad BAd Beroy ) Akor Yürüyüşü (Chorus ). C / D / E / F/G

Beatles . (Ask Me Why ) Akor Yürüyüşü (Verse ) C / Dm7 / Em7 / Dm7/C

Bilmeyen arkadaşlar için verse yazan ilk yada ikinci sözleri, chorus ise nakaratı temsil eder.
Bu akor yapısında özellikle paralel major/minor bağlantısı kullanılır.
Bu nedir ? Örneğin C (Do) majöre ele alalım. İkinci sesi re olup diatonik akor yapısı (sadece aynı ton içerisinde olan notaların kullanılması) olarak parçada Dm (Rem) basmanız gerekir. Fakat bunun yerine yine C (Do ) notasından başlayan C Minor gamını kullanarak o tonda geçen seslere göre olan akoru basabilirsiniz. Bu ne demek C minor tonu Ab arızasını aldığı için C minor tonunda Dm yerine D dim (Eksiltilmiş ) basılır. Yani sizde parçanın içinde yukarıda ki kalıpta D dim basarsanız armonik diziliş olarak yanlış olmaz.

Kısa bir bilgilendirme yapmak istedim, bir iki cümle ile açıklamak zor, anlaşılmayan yeri sorunuz. İyi Tatiller.
wade21
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 91
Kayıt: 27 Şub 2014, 22:24

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen wade21 »

Hocam emek verip bilgi paylaşıyorsunuz. Kendi adıma çok teşekkür ederim. Mutlaka faydalanan arkadaşlarımız olacaktır. Elinize sağlık.

Eğer vaktiniz olur da inceleyebilirseniz Cihan Öz'ün bazı video linklerini göndereyim. Türk müziği içine Batı armonisini çok güzel uyarlıyor. Batı müziği ile ilgili Chord Progression bilgisine internetten ulaşmak daha kolay fakat Türk müziği için yapılan paylaşımlar çok sınırlı. Mordern soundlar için Türk müziği ile harmanlanmış farklı yürüyüşlere ve akorlara da ihtiyaç var. Cihan Bey de bunu hakkıyla yapıyor.

Sizden naçizane ricam: Tabii ki vaktiniz ölçüsünde... Cihan Bey'in videoları üzerinden analiz yapabilir misiniz? Özellikle türkülerde, halaylarda kullandığı ilginç akorlar var. Örneğin videoların belli bölümleri baz alınarak "Burada şu akor basılıyor, bas şu şekilde yürüyor." gibi nokta atışı bilgilendirmeler özellikle Türk müziğiyle ilgilenen arkadaşlara faydalı olacaktır.

https://www.youtube.com/watch?v=HZq0OXc5I6Q

https://www.youtube.com/watch?v=Lz5mjQoYgZE

Bilgi paylaşımınız için tekrar teşekkürler. Umarım ricamı yanlış anlamazsınız. Türk Müziği İhtiyaçlar Hiyerarşisi açısından kendi adıma daha üst sırada olduğu için yazdım :)
RME Babyface / Rode NT1-A / AKG K77 / Korg PA 4X / Cubase Pro 10
Tanerongunyzb
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1061
Kayıt: 07 Oca 2012, 14:04
Has thanked: 8 time
Been thanked: 19 time

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen Tanerongunyzb »

Cihan beyin videolarını izledim, arkadaşımız ciddi anlamda jazz pianisti. Özellikle bas yürüyüşlerinde jazz armonisi kullanıyor. Çoğu zamanda 7 li veya onun çevrimlerini basıyor. Bazı jazz akorlarınıda sanırım beşli basılan sesi pas geçiyor. Özellikle jazz harmonsinde bu çok kullanılır. Bu ne demek, 7 li bir akor basarken akoru. Asıl sesini veren 1-3-7 nci seslere basmak olarak basitçe özetleyebiliriz. Bunu size anlatırım ama anlamak için ciddi anlamda armoni, modulasyon ve ton yapılarını bilmek gerekir. Ama ilk fırsatta dilimin döndüğünce basit olarak kullanılabilecek akorları anlatmaya çalışırım. Fakat şunuda unutmayalım ki türk sanat müziği ve türk halk müziği melodik anlamda batı müziğinden çok daha zengindir. Bazı komalı sesler var ki birebir batı müziğinde karşılığı yoktur. Sorunda bu notalarda ortaya çıkar. Örneğin türk halk müziğinde bizim bildiğimiz sibemol notası yoktur. Hani bir tık daha aşağıda olarak ifade edebileceğimiz bir nota vardır. Kabaca şöyle diyebiliriz ki bu ses ölçünin içinde çok yer kaplamıyorsa yani 8 lik veya onaltılık bir nota ise sorun olmaz. Kulak armoninin bozulduğunu tespit edemez, çünkü bu nota geçiş notası olmuştur. Fakat batı mzüiğinde olmayan bir notayı ölçü içinde ciddi bir süre uzatarak çalarsanız asıl sorun o zaman başlar. Bunun için ilk tavsiyem, başlangıçta hepinizin yapabileceği o ölçüde yani batı müziğinde olmayan türk notası yerine o notanın altı ve üstünü içeren sus akoru basmak, ya da ikili aralık dediğimiz şarkının gidişi veya tonuna göre iki notayı farklı oktavlarda dört sesli olarak basmak. Bu ikiliyi bulmak içinde bir önceki bir sonraki akorun gidişine göre bulmaktır. Bir iki cümleyle anlatmak gerçekten zor, zaten bu konuda kabul görmüş açıkçası bir armonizasyon kuralıda yok malesef. Yine işimiz kulaklara ve hissetmemize kalıyor.
wade21
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 91
Kayıt: 27 Şub 2014, 22:24

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen wade21 »

Hocam kıymetli vaktinizi çalıyorum. Affedin lütfen... Cevap için teşekkür ederim. Bahsettiğiniz gibi bu armoni işi öyle bir iki cümleyle anlatılacak kadar kolay değil. Halk müziğindeki bemol2'den Sus2 veya Sus4 akorlarıyla kurtuluyorum ama basit 3'lü akorlar ve armoni ile. Cihan Bey'in yaptıkları daha farklı ve profesyonel. Fark ettiğim kadarıyla Si bemol2'ye denk gelen yerlerde üstüne basa basa (LA karar çalıyor yanlış anlamadıysam) Si natural kullanıyor akorlarda :) Hiç de sıkıntılı duyulmuyor. Bunun haricinde güzel tınlayan şeyler de yapıyor tabii...

Bence teorik değil de türkü üzerinden projelendirerek açıklasak daha iyi olur. Alttaki linkte ilk türkü iki buçuk dakika sürüyor... Buradaki akorlar, armoni, bas yürüyüşü ve konuşulması gerekenler neler acaba? Örnekler üzerinden somut şekilde daha etkili olur diye düşünüyorum. Tabii yine vaktiniz ölçüsünde. Vaktinizden çalacaksa veya çok uğraştıracaksa da canınız sağ olsun :)

https://www.youtube.com/watch?v=CdlI1ZxZ1kE
RME Babyface / Rode NT1-A / AKG K77 / Korg PA 4X / Cubase Pro 10
Tanerongunyzb
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1061
Kayıt: 07 Oca 2012, 14:04
Has thanked: 8 time
Been thanked: 19 time

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen Tanerongunyzb »

O zaman şöyle yapalım. Siz bir türkü seçin, özellikle armoni yaparken zorlandığınız. Siz bağlama ya da farklı bir enstrumanla melodisini çalın, melodisini bizim indireceğimiz şekilde paylaşın. Bende sizin çaldığınız türkü melodisi üzerine nasıl armonizasyon yaparız, bunu örnekle bir video çekerek paylaşayım. Akorları düzenlerkende size yol gösterecek bilgiler sunarım. Sanırım bu daha aydınlatıcı olur. Çünkü bir parçanın birden farklı armanizasyonu olabilir, önemli olan mantığını anlamak diye düşünüyorum. Hatta vokal olarakda söyleyebilirsiniz,o zaman armonizasyon daha güzel kendini gösterir.
wade21
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 91
Kayıt: 27 Şub 2014, 22:24

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen wade21 »

Teşekkür ederim hocam. Hazır kaydedilmiş türkü formunda bir bestem var. Kendimce kaydettim her şeyi. Onun linkini yollayım. Uygundur derseniz onun üzerinde anlatabilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=mFgAoXTCWAQ
RME Babyface / Rode NT1-A / AKG K77 / Korg PA 4X / Cubase Pro 10
Tanerongunyzb
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1061
Kayıt: 07 Oca 2012, 14:04
Has thanked: 8 time
Been thanked: 19 time

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen Tanerongunyzb »

Ağzınıza sağlık Murat hocam, tabiki olur. Fakat bu şarkıyı kanal kanal haliyle gerekiyor. Çünkü armonizasyon için notalarını çıkarmam lazım. Canlı çaldıysanızda sorun yok, bana sadece bağlama ve vokal kanallarını şarkının temposu ve ölçüsünü göndermeniz yeterli. Çok duygusal bir beste, yüreğinize ağzınıza sağlık.
wade21
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 91
Kayıt: 27 Şub 2014, 22:24

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen wade21 »

Olumlu yorumunuz için teşekkür ederim hocam. Wetransfer linkini ve tempo bilgisini özel mesajda paylaştım. Başınıza açtığım bela yüzünden kendimi suçlu gibi de hissediyorum :confused:
RME Babyface / Rode NT1-A / AKG K77 / Korg PA 4X / Cubase Pro 10
tezcankoray
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 2224
Kayıt: 17 Şub 2014, 12:18
DAW: Studio One 4.5
Has thanked: 32 time
Been thanked: 16 time
İletişim:

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen tezcankoray »

[QUOTE=wade21;48166]Olumlu yorumunuz için teşekkür ederim hocam. Wetransfer linkini ve tempo bilgisini özel mesajda paylaştım. Başınıza açtığım bela yüzünden kendimi suçlu gibi de hissediyorum :confused:[/QUOTE]

Sizin bu çalışmayı görünce utandım bir an, bu çalışmaya birşeyler eklemeyi teklif etmiştim taa uzun zaman önce. Ama setup değişikliği şu bu derken bir türlü olmadı. Neyse ki şimdi proje emin ellerde, en çok buna sevindim. Şimdi Taner abi neler neler yapar :)

Hem de herkese faydalı olacak ders olması da ço hoş.
Şimdiden teşekkür ederiz [MENTION=8]Tanerongunyzb[/MENTION] :claps:

Saygılar,
Tezcan
Studio One 4.5 | Focusrite 2i2 | Yamaha MOX6 | Rode NT1-A | ATH-M50x

Souncloud: https://soundcloud.com/tezcan-3/
YouTube: https://www.youtube.com/c/TezcanKoray
Instagram: https://www.instagram.com/tezcan.koray/
tezcankoray
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 2224
Kayıt: 17 Şub 2014, 12:18
DAW: Studio One 4.5
Has thanked: 32 time
Been thanked: 16 time
İletişim:

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen tezcankoray »

[QUOTE=Tanerongunyzb;48158]Arkadaşlar ; Bilgi dağarcığınızı genişletmek, akor dizilimlerinin parçalarda seyrini anlatmak, en önemlisi nasıl duyulduğunu hissetmeniz adına yeni bir konu paylaşmak istiyorum. Beğenilirse ve devamını yazmamı isterseniz size çok kullanılan akor kalıplarını ve kullanıldığı parçaları paylaşmak istiyorum.

İlk akor kalıbım ; Diatonic Bass Lines olarak adlandırılan yani kullandığınız ton içerisinde kalmak kaydıyla bas notalarını yürüttüğünüz kalıptır.

Örnek Şarkılar ;

Woman ( John Lennon ) Akor yürüyüşü (Verse ) . C / Dm7 / C/E / Dm7

Dan Fogelberg (1980 ) Akor Yürüyüşü (Verse). C / Dm7 / Cmaj7/E / F

Johny Rivers ( Slow Dancing ) Akor Yürüyüşü (Chorus) C / Dm7 / C/E / F

Jim Croce (Bad BAd Beroy ) Akor Yürüyüşü (Chorus ). C / D / E / F/G

Beatles . (Ask Me Why ) Akor Yürüyüşü (Verse ) C / Dm7 / Em7 / Dm7/C

Bilmeyen arkadaşlar için verse yazan ilk yada ikinci sözleri, chorus ise nakaratı temsil eder.
Bu akor yapısında özellikle paralel major/minor bağlantısı kullanılır.
Bu nedir ? Örneğin C (Do) majöre ele alalım. İkinci sesi re olup diatonik akor yapısı (sadece aynı ton içerisinde olan notaların kullanılması) olarak parçada Dm (Rem) basmanız gerekir. Fakat bunun yerine yine C (Do ) notasından başlayan C Minor gamını kullanarak o tonda geçen seslere göre olan akoru basabilirsiniz. Bu ne demek C minor tonu Ab arızasını aldığı için C minor tonunda Dm yerine D dim (Eksiltilmiş ) basılır. Yani sizde parçanın içinde yukarıda ki kalıpta D dim basarsanız armonik diziliş olarak yanlış olmaz.

Kısa bir bilgilendirme yapmak istedim, bir iki cümle ile açıklamak zor, anlaşılmayan yeri sorunuz. İyi Tatiller.[/QUOTE]

Taner Abi bununla ilgili birşey sorayım:

Burada güzel güzel C major gamında devam eden bir parçada, paralel olarak C minor gamına geçmenin bize getirisi nedir? Yani durup dururken niye böyle birşey tercih ediyoruz? Yanlış olmaması ayrı konu ama böyle bir teknik var ise bunun mutlaka bir amacı olmalı diye düşünüyorum :)

Saygılar,
Tezcan
Studio One 4.5 | Focusrite 2i2 | Yamaha MOX6 | Rode NT1-A | ATH-M50x

Souncloud: https://soundcloud.com/tezcan-3/
YouTube: https://www.youtube.com/c/TezcanKoray
Instagram: https://www.instagram.com/tezcan.koray/
wade21
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 91
Kayıt: 27 Şub 2014, 22:24

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen wade21 »

[QUOTE=tezcankoray;48167]Sizin bu çalışmayı görünce utandım bir an, bu çalışmaya birşeyler eklemeyi teklif etmiştim taa uzun zaman önce. Ama setup değişikliği şu bu derken bir türlü olmadı. Neyse ki şimdi proje emin ellerde, en çok buna sevindim. Şimdi Taner abi neler neler yapar :)

Hem de herkese faydalı olacak ders olması da çok hoş.
Şimdiden teşekkür ederiz [MENTION=8]Tanerongunyzb[/MENTION] :claps:

Saygılar,
Tezcan[/QUOTE]

Utanacak bir durum yok Tezcan Hocam :) Herkesin telaşı var, işi gücü var. Vakit önemli hepimiz için. Vakit oldukça uğraşıyoruz. Taner Bey konuyu açınca ben de bir ricada bulundum. Sağ olsun yardımcı olmak istedi.

Saygılar.
RME Babyface / Rode NT1-A / AKG K77 / Korg PA 4X / Cubase Pro 10
Tanerongunyzb
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1061
Kayıt: 07 Oca 2012, 14:04
Has thanked: 8 time
Been thanked: 19 time

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen Tanerongunyzb »

Öncelikle Tezcan ve Sabri Abiden özür dilemek istiyorum. İki proje söz vermiştim, fakat bu Halk Müziği Akor dizisi işi çıkınca onları öteleyeceğim. Kusuruma bakmayın, açıkçası haftanın üç günü öğretmelik yapıyorum, derslerim var. Bu yüzden pek müzik için fırsat bulamıyorum.

Tezcan'ın sorusuna gelince. Bir parçayı yüzlerce farklı şekilde armonize edebilirsin aslında. Her birinde yarattığın armonik etki farklı olacağı için yarattığın duygusal boyuttaki etkide farklı olacaktır. C major bastığın yerde C minor basmak çok şey değiştirir parçada. En basit sebebi major akorlar daha parlak, daha heyacanlı bir ruh hali yaratır. Minor akorlar ise daha melonkoliktir, daha duygusaldır. Aslında sen akoru değiştirirken o anda şarkıyı dinleyen kitlenin duygularında değişiklik yaratıyorsun. Bunu istersen evde sana kurduğum EZkeys programı ile deneyebilirsin. Major yazılmış bir akor kombinasyonunda arada bir yada ikisini minor olarak değiştir. Şarkının birden yumuşadığını duygusallaştığını hissedersin. Tersi içinde geçerli bu. Tamamen minor akorlardan kurulu bir akor kombinasyonunda aradan bir iki akoru major yap. Aradaki farkı hissedersin. Zaten müzikte pekçok matematik kuralı çalışır. Ama çoğu müzik kuralınında hep istisnası olur. Bu istisnalarda hep duygularımızdan kaynaklanır. Özetle müzikte nasıl çaldığın değil nasıl duyduğun, hissettiğin önemli. Bunun en önemli temsilciside Beatles grubudur bence. Beatles neredeyse tüm şarkılarında bu major minor karışımı akor yürüyüşlerini çok iyi harmanlamışlardır. O yüzden yüzyıl geçsede hala en çok dinlenen şarkılar yapmışlardır.
tezcankoray
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 2224
Kayıt: 17 Şub 2014, 12:18
DAW: Studio One 4.5
Has thanked: 32 time
Been thanked: 16 time
İletişim:

C-Dm-Em-F Akor kalıbı

Mesaj gönderen tezcankoray »

[QUOTE=Tanerongunyzb;48180]Öncelikle Tezcan ve Sabri Abiden özür dilemek istiyorum. İki proje söz vermiştim, fakat bu Halk Müziği Akor dizisi işi çıkınca onları öteleyeceğim. Kusuruma bakmayın, açıkçası haftanın üç günü öğretmelik yapıyorum, derslerim var. Bu yüzden pek müzik için fırsat bulamıyorum.

Tezcan'ın sorusuna gelince. Bir parçayı yüzlerce farklı şekilde armonize edebilirsin aslında. Her birinde yarattığın armonik etki farklı olacağı için yarattığın duygusal boyuttaki etkide farklı olacaktır. C major bastığın yerde C minor basmak çok şey değiştirir parçada. En basit sebebi major akorlar daha parlak, daha heyacanlı bir ruh hali yaratır. Minor akorlar ise daha melonkoliktir, daha duygusaldır. Aslında sen akoru değiştirirken o anda şarkıyı dinleyen kitlenin duygularında değişiklik yaratıyorsun. Bunu istersen evde sana kurduğum EZkeys programı ile deneyebilirsin. Major yazılmış bir akor kombinasyonunda arada bir yada ikisini minor olarak değiştir. Şarkının birden yumuşadığını duygusallaştığını hissedersin. Tersi içinde geçerli bu. Tamamen minor akorlardan kurulu bir akor kombinasyonunda aradan bir iki akoru major yap. Aradaki farkı hissedersin. Zaten müzikte pekçok matematik kuralı çalışır. Ama çoğu müzik kuralınında hep istisnası olur. Bu istisnalarda hep duygularımızdan kaynaklanır. Özetle müzikte nasıl çaldığın değil nasıl duyduğun, hissettiğin önemli. Bunun en önemli temsilciside Beatles grubudur bence. Beatles neredeyse tüm şarkılarında bu major minor karışımı akor yürüyüşlerini çok iyi harmanlamışlardır. O yüzden yüzyıl geçsede hala en çok dinlenen şarkılar yapmışlardır.[/QUOTE]

Estağfurullah Taner abi.

Halk müziğinde akor konusu benim de merak ettiğim bir konu. Şirkette THM-TSM parçaları çaldığımız bir ekibimiz var, ben de onlara gitarla eşlik etmeye çalışıyorum. Müzik teorisi ve kulağımla akorları çıkarıyorum ancak bu işin ucu çok açık. Değişik bilgiler edinmek ben de isterim.

Saygılar,
Tezcan
Studio One 4.5 | Focusrite 2i2 | Yamaha MOX6 | Rode NT1-A | ATH-M50x

Souncloud: https://soundcloud.com/tezcan-3/
YouTube: https://www.youtube.com/c/TezcanKoray
Instagram: https://www.instagram.com/tezcan.koray/
Cevapla

“Müzik Formları,Armoni ve Orkestrasyon Teknikleri” sayfasına dön