Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

maxim
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 86
Kayıt: 10 Kas 2014, 17:28

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen maxim »

[QUOTE=MoNoTeist;26074]Tezcan Hocam cok haklisin. Aklimiza bir parca geliyor, bunu kaydedeyim diyoruz, kafada kaba taslak bir aranje yapiyoruz, canli kanli dinleyince hic hayalde canlandigi gibi olmuyor. Dedigin gibi enine boyuna degerlendirip, "Budur" deyip oyle kayitlara baslamak lazim. Ancak bende bu aranje isleri duymadan olmuyor. Yani diyorum burada baglama girsin, burada yaylilar olsun, ritim soyle gitsin, davul burda atak yapsin vs... Illaki aklimdan gecirdigim seyi duymam gerekiyor. Aranje amacli kayit yapiyorum yine begenmiyorum. :)

Her zaman soyledigim gibi bu aranje ve aranjorluk isi gercekten de cok buyuk is. Ayri bir yetenek.. O da ben de yok. O nedenle cok zorlaniyorum. Yapilmis bir aranjeyi birebir uyarlamakta hic problemim yok ama o da benim icime sinmiyor iste.

Bu arada aramizda studyolarda gorevli, ses muhendisi arkadaslarimizdan ( [MENTION=2697]G3production[/MENTION] , [MENTION=2425]Kerem Çelik[/MENTION], [MENTION=2785]maxim[/MENTION] aklima gelenler) bir ricamiz olsun. Aranjorlerin nasil calistiklari konusunda bir bilgileri varsa paylasmalarini rica edelim. Benim kullandigim amator bir yontemi paylasayim, ornek olsun. Parcayi belirledikten ve gitar- vokal esliginde pilot kayit aldiktan sonra, calabildigim her bir enstruman ile kanal kanal sarkiyi bastan sonra kaydediyorum. Yani her bir enstruman ile introsundan chorusuna kadar kesintisiz caliyorum. Elbette ortaya asure gibi bir ses kalabaligi ortaya cikiyor. Sonra kesme bicme islemleriyle birbirine uyumlu gordugum enstrumanlari introda, aranagmelerde vs yayiyorum. Baktim o sarkiya ud yakismadi, komple siliyorum. Atladigim, dinlerken aklima gelen kulagimin aradigi bir atak, varyete, nagme vs varsa orayi tekrar kaydederek parcanin iskeletini olusturuyorum. Sonra bunu pilot olarak kullanip asil kayda geciyorum.

Bu yontem bir cogunuza sacma gelebilir ama her yigidin de bir yogurt yiyisi vardir. Baktim olmuyor, ben de boyle bir cozum urettim kendime. Ama ogrenmek istedigim profesyonel aranjorler nasil calisiyorlar. Tamamen hayal dunyasinda kafalarinda olusturup notaya mi dokuyorlar. Akillarindan geceni kayit edip, benim gibi deneme yanilma yontemi ile mi sonuca variyorlar.

Bu konuyu gercekten merak ediyorum.[/QUOTE]

Öncelikle bir düzeltme yapayım,ses mühendisi değilim,vakti zamanında stüdyolarda görev yaptım ama şimdi sadece dj ve aranjörlük yapıyorum.Sorunuza gelince,siz işin teknik kısmından ziyade üretim aşamasını merak ediyorsunuz ama genelde bütün aranjörler aynı mantıkla çalışır.Yani içsel güçleriyle melodi yaratırlar,esinlenirler,algı mekanizmaları sürekli müziğe odaklı olduğu için herşeyden ilham alırlar.Yapılan bir müzikten,bir solodan esinlerek başka solo yaratmak gibi.Bu durumlar içsel olduğu için pek kelimelerle anlatamıyorum ama sizde bir takım özelliklerin olması lazım baştan şarkı üretimi yapmak için veya yapılana eklemeler yapabilmek için.İçsel yeteneğiniz varsa ,armoni bilginizde iyise ,zaten melodi ler kafanızın içinden sürekli geçer,armoni bilginiz yoksa bir kursa gitmenizi tavsiye ederim birde başka bir işi bilenin yanında biraz zaman geçirebilirseniz çok iyi olur.Bunun dışında çalışma şekliniz kafa karıştırıcı,sanırım en iyi müziği hapma hedefi yüzünden bir projeyi bitirmeden yarım bırakıp sürekli başka projeye geçiş yapıyorsunuz ve bu sürekli oluyor:D (kafa karışıklığı)bu olay çoğu kişinin başından geçmiştir ama yaratıcılığı öldürür bana göre,bir projeye başlayıp onu bitirdikten sonra başka projelere geçmek lazım birde olayı takıntı derecesine vardıracak kadarda uzun süre çalışmamak lazım ,yani belirli aralar verilerek,beyni bir süre dinlerdirdikten sonra tekrar çalışmak gerekir.Bu söylediklerim aranje aşaması için.Geriye kalır,teknik ve program bilginiz,elinizdeki ekipmanlar.Ama işin en önemli kısmı,içsel yeteğiniz,armoni bilginiz ve sizin hayal gücünüz:D

If you can dream,so,you can do it.
G3production
Kayıtlı Üye
Kayıtlı Üye
Mesajlar: 241
Kayıt: 09 Eyl 2014, 16:11

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen G3production »

[QUOTE=MoNoTeist;26074]Tezcan Hocam cok haklisin. Aklimiza bir parca geliyor, bunu kaydedeyim diyoruz, kafada kaba taslak bir aranje yapiyoruz, canli kanli dinleyince hic hayalde canlandigi gibi olmuyor. Dedigin gibi enine boyuna degerlendirip, "Budur" deyip oyle kayitlara baslamak lazim. Ancak bende bu aranje isleri duymadan olmuyor. Yani diyorum burada baglama girsin, burada yaylilar olsun, ritim soyle gitsin, davul burda atak yapsin vs... Illaki aklimdan gecirdigim seyi duymam gerekiyor. Aranje amacli kayit yapiyorum yine begenmiyorum. :)

Her zaman soyledigim gibi bu aranje ve aranjorluk isi gercekten de cok buyuk is. Ayri bir yetenek.. O da ben de yok. O nedenle cok zorlaniyorum. Yapilmis bir aranjeyi birebir uyarlamakta hic problemim yok ama o da benim icime sinmiyor iste.

Bu arada aramizda studyolarda gorevli, ses muhendisi arkadaslarimizdan ( [MENTION=2697]G3production[/MENTION] , [MENTION=2425]Kerem Çelik[/MENTION], [MENTION=2785]maxim[/MENTION] aklima gelenler) bir ricamiz olsun. Aranjorlerin nasil calistiklari konusunda bir bilgileri varsa paylasmalarini rica edelim. Benim kullandigim amator bir yontemi paylasayim, ornek olsun. Parcayi belirledikten ve gitar- vokal esliginde pilot kayit aldiktan sonra, calabildigim her bir enstruman ile kanal kanal sarkiyi bastan sonra kaydediyorum. Yani her bir enstruman ile introsundan chorusuna kadar kesintisiz caliyorum. Elbette ortaya asure gibi bir ses kalabaligi ortaya cikiyor. Sonra kesme bicme islemleriyle birbirine uyumlu gordugum enstrumanlari introda, aranagmelerde vs yayiyorum. Baktim o sarkiya ud yakismadi, komple siliyorum. Atladigim, dinlerken aklima gelen kulagimin aradigi bir atak, varyete, nagme vs varsa orayi tekrar kaydederek parcanin iskeletini olusturuyorum. Sonra bunu pilot olarak kullanip asil kayda geciyorum.

Bu yontem bir cogunuza sacma gelebilir ama her yigidin de bir yogurt yiyisi vardir. Baktim olmuyor, ben de boyle bir cozum urettim kendime. Ama ogrenmek istedigim profesyonel aranjorler nasil calisiyorlar. Tamamen hayal dunyasinda kafalarinda olusturup notaya mi dokuyorlar. Akillarindan geceni kayit edip, benim gibi deneme yanilma yontemi ile mi sonuca variyorlar.

Bu konuyu gercekten merak ediyorum.[/QUOTE]

Merhaba, hocam kusura bakmayın gözümden kaçmış konu.

Aranje ve prodüksiyon için Maxim'in de dediği gibi herkezin kendine göre bir çalışma yöntemi var. Sizde kendinizinkini bulmanız lazım. İnsan herzaman aynı ruh halinde olmuyor olduğu ruh halide yaptığı prodüksiyonu etkiliyor oyüzden bence hiçbir zaman (2-3 günlük süreçte hemen parça bitmeyecekse ) tek parça üzerinde çalışılmamalı. Ben şu anda 5 farklı parçayı bir arada götürüyorum. Ruh halime göre parçaları dinleyince 1-2 tanesine hemen ilham geliyor ve zamanı iyi değerlendirebiliyorum. Diğer türlü yok ben şimdi bitiricem diyip kendinizi zorlarsanız bu sefer ortaya genellikle parçanın olabileceğinden çok daha kötü bir parça çıkıyor. Böyle bir durumun olmaması içinde bir parçada bir bölümde sıkıştıysam onu bırakıyorum, ya yenisine geçiyorum yada eskilerden birine devam ediyorum.

Daha önemli noktaysa biz ne kadar her işi yapmak zorunda kalıyorsak, her işi o işin uzmanıymış gibi yaklaşmak gerekiyor. Sanki tek işiniz buymuş gibi. Mix yapıyorsanız o anda mix mühendisisiniz, mastering yapıyorsanız mastering mühendisi. Peki söylemesi kolay, bunu nasıl yapacağız ?
Bir parçayla örnek veriyim. Öncelikle enstrümanist olarak şarkının melodisini- belirli bir kalıbı buldunuz. Daha sonra aranjör olarak bunu belirli bir pilot'a döktünüz. Parçayı bırakın. 1 hafta dinlemeyin. Daha sonra kayıt mühendisi-enstrümanist olarak sanki başkasının parçasıymış gibi parçayı ele alın. Aranjörün-sanatçının istediği şeyi bulun ve kaydedin. Edit yaptıktan sonra yine 1 hafta bir aralık verin. Daha sonra prodüktör olarak bakmaya başlayın. Notlar alın. Mix mühendisinden istediğiniz şeyler varsa bunları yazın. Gördüğünüz yeniden kaydedilmesi gereken yerler varsa bunları yazın. Başka bir gün kaydetmek için. Prodüktörüğün işi bittikten sonra elinizdeki parçayı export alın ve buna pilot mix deyin. Daha sonra prodüksiyon boyunca kullandığınız bütün effektleri kaldırın, panları 0'a getirin ve bütün kanalları tek tek export edin mix için. Export ettiğiniz kanalları, pilot mix'i ve prodüktörün varsa notlarını bir klasör'e koyun ve bu klasör'ü 2 hafta boyunca açmayın. 2 hafta sonra mix mühendisi olarak masanın başına oturun, klasör'ünüzü açın, pilot mix'i dinleyin. Prodüktörün notlarına bakın. Daha sonra bir kez daha pilot mix'i dinlerken siz notlar alın. Mix'i bitirdikten sonra 1 hafta ara verin. Kulaklarınız yine tazelendiği için bir güzel son kez mixi kontrol edin. Emin olun ve mastering için, Hem stem, hem tek kanal export alıp mastering mühendisinden istediğiniz birşey varsa onu yazın ( seviye önemli, müzikal olması seviyeden daha önemli vb. gibi ) Bu andan itibaren 2 hafta yine ara verin. 2 hafta sonra mastering mühendisi olarak mastering'i yapıp parçanızı bitirin.

7 hafta ara verdiğimizi ortalamada 3 hafta parça üzerinde çalıştığımızı düşünürsek bir parçayı bitirmek 10 haftaya denk geliyor. Diyeceksinizki 10 haftada bir parçamı bitirilecek. Hayır, ara verdiğiniz dönemlerde başka parçalarda da belirli bir aşamada olacağınız için bir kez oturttuğunuz zaman sistemi 2-1 haftada 1 parça bitiriyor hale geliyorsunuz zaten. Bu sistemde en önemli olan şey başkasının parçasını yapıyormuş gibi yaklaşabilmek. Gerektiğinde prodüktör olarak mesela cart diye en çok sevdiğin o soloyu parçadan çıkarabilmek. Bu yüzden bu ara vermeler farklı insanların farklı bölümleri yapmasının bir simüle etme şekli diyebiliriz :)

Önemli bir noktada yaptığımız en büyük yanlış bir hatayı-yanlışı başka bir aşamada düzeltmeye çalışmak. Melodi en kötü sound'uyla seni etkilemiyorsa bu prodüksiyonla değişmez. Prodüksiyonda sound sana güzel gelmiyorsa, dinleyemiyorsan, dinlediğin şey hoşuna gitmiyorsa bu mix ile değişmez. Mix de o istediğin son sound'u yakalamadıysan hiçbir mastering mühendisi bunu değiştiremez gibi. Yanlışın bulunduğu noktada çözmeden ilerlememek gerek.
Umarım faydalı olur,
Sevgilerle.

MoNoTeist
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1084
Kayıt: 29 Ağu 2012, 09:46

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen MoNoTeist »

Bildiginiz uzere Gececiler kahvehanemizde zaman zaman sohbet muhabbet disinda cok degerli bilgiler de paylasiliyor. Ama cogu zaman eski sayfalar arasinda kaybolup gidiyor. Bu nedenle onemli gordugum bir konuya yanit veren [MENTION=2785]maxim[/MENTION] ve [MENTION=2697]G3production[/MENTION] arkadaslarimizin mesajlarini ayri bir baslik altinda toplamaya karar verdim.

Aranje ve Yarim kalan projelerimizin cozumlerini bu baslik altinda toplayabiliriz. Eminim cok faydali olacaktir.

En son MoNoTeist tarafından 01 Nis 2015, 22:22 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

[align=center]İnsan hergün bir parça müzik dinlemeli, iyi bir şiir okumalı, güzel bir tablo seyretmeli ve mümkünse birkaç mantıklı cümle söylemelidir.

Johann Wolfgang von Goethe[/align]

MoNoTeist
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1084
Kayıt: 29 Ağu 2012, 09:46

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen MoNoTeist »

[QUOTE=G3production;26131]Merhaba, hocam kusura bakmayın gözümden kaçmış konu.

Aranje ve prodüksiyon için Maxim'in de dediği gibi herkezin kendine göre bir çalışma yöntemi var. Sizde kendinizinkini bulmanız lazım. İnsan herzaman aynı ruh halinde olmuyor olduğu ruh halide yaptığı prodüksiyonu etkiliyor oyüzden bence hiçbir zaman (2-3 günlük süreçte hemen parça bitmeyecekse ) tek parça üzerinde çalışılmamalı. Ben şu anda 5 farklı parçayı bir arada götürüyorum. Ruh halime göre parçaları dinleyince 1-2 tanesine hemen ilham geliyor ve zamanı iyi değerlendirebiliyorum. Diğer türlü yok ben şimdi bitiricem diyip kendinizi zorlarsanız bu sefer ortaya genellikle parçanın olabileceğinden çok daha kötü bir parça çıkıyor. Böyle bir durumun olmaması içinde bir parçada bir bölümde sıkıştıysam onu bırakıyorum, ya yenisine geçiyorum yada eskilerden birine devam ediyorum.

Önemli bir noktada yaptığımız en büyük yanlış bir hatayı-yanlışı başka bir aşamada düzeltmeye çalışmak. Melodi en kötü sound'uyla seni etkilemiyorsa bu prodüksiyonla değişmez. Prodüksiyonda sound sana güzel gelmiyorsa, dinleyemiyorsan, dinlediğin şey hoşuna gitmiyorsa bu mix ile değişmez. Mix de o istediğin son sound'u yakalamadıysan hiçbir mastering mühendisi bunu değiştiremez gibi. Yanlışın bulunduğu noktada çözmeden ilerlememek gerek.
Umarım faydalı olur,
Sevgilerle.[/QUOTE]

Hocam, herseyden once yuregine saglik diyorum. Uzun uzadiya, bir cogumuz icin onemli olan bir konu hakkinda tecrubelerini aktarmissin ve makale tadinda bir yazi olmus.

Ben de dun bu konuda bir karar vermistim. Surekli ayni proje uzerinde calismaktansa, ayni anda farkli farkli projeler uzerinde calismak hem uzerimizdeki bikkinligi alacak, hem de yeni bir enerji verecektir. Ben de bundan sonra 3-4 projeyi ayni anda yuruterek, birinden sıkılınca digerine gecis yapmak suretiyle calismalarimi devam ettirmeyi planliyorum. Aksi taktirde bilgisayar bitmemis ve birseye benzemeyen projeler ile doluyor, hem de ortaya hicbir is cikmiyor.

Bakalim bu yontem ile bir yol kat edebilecek miyiz.. :)

Bu arada diger arkadaslarimizin da bu konu hakkindaki tecrube ve yontemlerini duymak isteriz.

[align=center]İnsan hergün bir parça müzik dinlemeli, iyi bir şiir okumalı, güzel bir tablo seyretmeli ve mümkünse birkaç mantıklı cümle söylemelidir.

Johann Wolfgang von Goethe[/align]

maxim
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 86
Kayıt: 10 Kas 2014, 17:28

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen maxim »

Tabiki aynı projede çalışmak zorunda değilsiniz.Ben kendi çalışma sitilimi söyledim,bu işlerde olmaz diye birşey yok,siz oldurabiliyorsanız sorun yok,aynı projeyi bitirmeden başka projelere geçmek iyi değil dememdeki kasıt sizin birden fazla proje üzerinde çalışıp bitiremediğiniz içindi yoksa 2-3 farklı proje üzerinde de çalışılabilir ama mutlaka belli bir disiplin ile çalışılmalı,çalışma şekli,dinlenmeler,projenin süresi.Gördüğüm kadarı ile siz fazla zaman harcıyorsunuz bir projede.Normalde 2 hafta iiçinde bir proje çok rahat bitirilebilir fazla uzamaması lazım diye düşünüyorum ayrıca siz neden bu kadar çok sıkılıyorsunuz bunu anlamaya çalışıyorum çünkü yanlış anlamayın ama bu pek normal değil,yani bu işin yapılış şekli böyle ,dolayısıyla sizi sıkmaması lazım,yani bir projede 3 hafta çalışmanızın sizi sıkmaması ,projeden soğutmaması gerekir ,açıkçası bu durum başka durumlardan da kaynaklanıyor olabilir.

Şu anki ekipman durumuz nasıl,konvertör,monitörler vs. yani ekipmanlar istediğiniz gibi değilse beklentilerinizi karşılayacak kalitede değilse,yada eksikse ve siz bu durumu biliyorsanız,bu durumda istek,enerji kaybı,motivasyon eksikliğine yol açabilir çünkü dikkat ettim,sizin sorun olarak gördüğünüz şeyler,yani sizin sıkılmanıza yol açan etkenler aslında bana göre sorun değil,bu işin bir parçası olarak görüyorum ben bunu.Stüdyoda görev yaptığım dönemde,''Sıkılmak'' kelimesini cümle içinde kullandığımız da ,sevgili hocamız çok pis kızardı:D öyle bir lüksünüz yok derdi:DD neyse.Bir önceki mesajınız da kayıt,mixin ve mastering aşamalarınıda kendinizin yaptığınız yazmıştınız,bu durumda bu aşamalarda ihtiyacınız olan ekipmanlar varmı elinizde? mixing ve mastering aşamasında çok ciddi ekipmanlar kullanılıyor, yoksa siz tamamiyle digital tabanlımı çalışıyorsunuz? ekipman listeniz nedir? eğer istediğiniz ekipmanlara sahip değilseniz,bu durum sizde isteksizliğe yol açabilir.

En son maxim tarafından 01 Nis 2015, 23:55 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
If you can dream,so,you can do it.
tezcankoray
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 2224
Kayıt: 17 Şub 2014, 12:18
DAW: Studio One 4.5
Has thanked: 32 time
Been thanked: 16 time
İletişim:

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen tezcankoray »

Çok faydalı bilgiler... [MENTION=2697]G3production[/MENTION] ve [MENTION=2785]maxim[/MENTION] ellerinize sağlık çok teşekkür ederiz. Dediğiniz gibi herkesin kendine göre bir yoğurt yiyişi var. Paylaştığınız yöntemler de mutlaka bizler için çok değerli.

Aslında temelde en önemlisi müzik bilgisi konusunda kendimizi geliştirmek, sürekli olarak dinlediğimiz parçalarda kendi kendimize analizler yapmak, notlar almak çok önemli. Çünkü temelde müziği bilmiyorsak, kullandığımız tüm tool'lar bir işe yaramaz. Aynı şekilde hangi yöntemle mix yaptığınız, hangi efektleri kullandığımızın da bir önemi kalmıyor bence.

[MENTION=1226]MoNoTeist[/MENTION] hocam, konuyu ayrı bir başlığa taşıman da süper olmuş bence. Başka tecrübeler varsa da dinlemek isteriz tabii ki. :)

Ama gene burada kişinin kendi tecrübesi çok önemli. Usta ve acemi arasındaki en büyük fark; ustanın başarısızlıklarının acemi'nin denemelerinden fazla olması :)
Yani kısaca rahmetli Sabancı'nın da dediği gibi: "Çalışmak, çalışmak ve yine çalışmak" :)

saygılar,
Tezcan

Studio One 4.5 | Focusrite 2i2 | Yamaha MOX6 | Rode NT1-A | ATH-M50x

Souncloud: https://soundcloud.com/tezcan-3/
YouTube: https://www.youtube.com/c/TezcanKoray
Instagram: https://www.instagram.com/tezcan.koray/
MoNoTeist
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1084
Kayıt: 29 Ağu 2012, 09:46

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen MoNoTeist »

[QUOTE=maxim;26144]Tabiki aynı projede çalışmak zorunda değilsiniz.Ben kendi çalışma sitilimi söyledim,bu işlerde olmaz diye birşey yok,siz oldurabiliyorsanız sorun yok,aynı projeyi bitirmeden başka projelere geçmek iyi değil dememdeki kasıt sizin birden fazla proje üzerinde çalışıp bitiremediğiniz içindi yoksa 2-3 farklı proje üzerinde de çalışılabilir ama mutlaka belli bir disiplin ile çalışılmalı,çalışma şekli,dinlenmeler,projenin süresi.Gördüğüm kadarı ile siz fazla zaman harcıyorsunuz bir projede.Normalde 2 hafta iiçinde bir proje çok rahat bitirilebilir fazla uzamaması lazım diye düşünüyorum ayrıca siz neden bu kadar çok sıkılıyorsunuz bunu anlamaya çalışıyorum çünkü yanlış anlamayın ama bu pek normal değil,yani bu işin yapılış şekli böyle ,dolayısıyla sizi sıkmaması lazım,yani bir projede 3 hafta çalışmanızın sizi sıkmaması ,projeden soğutmaması gerekir ,açıkçası bu durum başka durumlardan da kaynaklanıyor olabilir.

Şu anki ekipman durumuz nasıl,konvertör,monitörler vs. yani ekipmanlar istediğiniz gibi değilse beklentilerinizi karşılayacak kalitede değilse,yada eksikse ve siz bu durumu biliyorsanız,bu durumda istek,enerji kaybı,motivasyon eksikliğine yol açabilir çünkü dikkat ettim,sizin sorun olarak gördüğünüz şeyler,yani sizin sıkılmanıza yol açan etkenler aslında bana göre sorun değil,bu işin bir parçası olarak görüyorum ben bunu.Stüdyoda görev yaptığım dönemde,''Sıkılmak'' kelimesini cümle içinde kullandığımız da ,sevgili hocamız çok pis kızardı:D öyle bir lüksünüz yok derdi:DD neyse.Bir önceki mesajınız da kayıt,mixin ve mastering aşamalarınıda kendinizin yaptığınız yazmıştınız,bu durumda bu aşamalarda ihtiyacınız olan ekipmanlar varmı elinizde? mixing ve mastering aşamasında çom ciddi ekipmanlar kullanılıyor, yoksa siz tamamiyle digital tabanlımı çalışıyorsunuz? ekipman listeniz nedir? eğer istediğiniz ekipmanlara sahip değilseniz,bu durum sizde isteksizliğe yol açabilir.[/QUOTE]

Hocam, benim muzik ile olan ilgim tamamen hobi amacli. Maddi durumlar elverdigi muddetce yenilemeye, upgrade etmeye calisiyorum ekipmanlarimi elbette. Ama oyle asiri profesyonel ekipmanlar alacak durumum da yok acikcasi. Yani mix icin ayri ekipmanlar, mastering icin ayri ekipmanlar gibi bir durumum maalesef yok. Cok daha amator bir cercevede, muzikle icli disli olabilmek adina kurdugum, orta duzey bir ses karti, mikrofon ve minotorlerden olusan basit bir homestudiom var.

Benim rahatsizligim ekipmandan yana degil acikcasi. Yani ekipman bana yetersiz geliyor ve aradigim soundu bulamiyorum demeyecegim. En buyuk sorunum yaptigim muzigin, aranjenin beni tatmin etmemesi. Zaman zaman ayni parcaya yapilmis profesyonel bir aranjeyi dinliyorum, sonra donup kendi yaptigimi dinliyorum ve begenmiyorum. Yeni bir enstruman ekliyorum, bazi enstrumanlari cikariyorum. Yine istedigim gibi bir aranje olmuyor. Onu cikar bunu ekle vs derken de "hay lanet olsun" deyip vazgeciyorum projeden. Aranje, daha onceden de soyledigim gibi buyuk bir yetenek isi ve bu nedenle aranjor arkadaslara gipta ile bakiyorum.

Benim en buyuk sorunlarımdan birisi de ayni melodiyi defalarca dinleme olayi. Bazen piyasaya guzel bir parca sunuluyor. Cok begeniyorum ve belki bir hafta araliksiz ayni seyi dinleyip duruyorum. Bu sayedede cok cabuk tuketiyorum. Ayni durum kendi projelerim icin de gecerli. Yaptigim calismanin uzerine yogunlasip, aranje surecinde, kayitlarda, mixingde, masteringde surekli dinledigim de yavas yavas tukeniyor o projenin heyecani.

Bu konunun uzerine yogunlastikca yavas yavas sorunlarin nedenlerini de gorebiliyorum. Kaliteli bir ekipman, kaliteli enstrumanlar ve basarili icralar muzigin tadini ve dinlenebilirligini arttiriyor. Ancak tum bu unsurlarin da bir kisi de toplanmasi cok zor gorunuyor. :)

[align=center]İnsan hergün bir parça müzik dinlemeli, iyi bir şiir okumalı, güzel bir tablo seyretmeli ve mümkünse birkaç mantıklı cümle söylemelidir.

Johann Wolfgang von Goethe[/align]

MoNoTeist
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1084
Kayıt: 29 Ağu 2012, 09:46

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen MoNoTeist »

[QUOTE=tezcankoray;26145]Çok faydalı bilgiler... [MENTION=2697]G3production[/MENTION] ve [MENTION=2785]maxim[/MENTION] ellerinize sağlık çok teşekkür ederiz. Dediğiniz gibi herkesin kendine göre bir yoğurt yiyişi var. Paylaştığınız yöntemler de mutlaka bizler için çok değerli.

Aslında temelde en önemlisi müzik bilgisi konusunda kendimizi geliştirmek, sürekli olarak dinlediğimiz parçalarda kendi kendimize analizler yapmak, notlar almak çok önemli. Çünkü temelde müziği bilmiyorsak, kullandığımız tüm tool'lar bir işe yaramaz. Aynı şekilde hangi yöntemle mix yaptığınız, hangi efektleri kullandığımızın da bir önemi kalmıyor bence.

[MENTION=1226]MoNoTeist[/MENTION] hocam, konuyu ayrı bir başlığa taşıman da süper olmuş bence. Başka tecrübeler varsa da dinlemek isteriz tabii ki. :)

Ama gene burada kişinin kendi tecrübesi çok önemli. Usta ve acemi arasındaki en büyük fark; ustanın başarısızlıklarının acemi'nin denemelerinden fazla olması :)
Yani kısaca rahmetli Sabancı'nın da dediği gibi: "Çalışmak, çalışmak ve yine çalışmak" :)

saygılar,
Tezcan[/QUOTE]

Kesinlikle katiliyorum Tezcan Hocam.

Calismak bu isin temeli. Ogrenmek yetmiyor. Ogrendiklerini de hayata gecirmek gerekiyor. Daha birkac sene oncesine bakiyorum da ne kadar uzun bir yol katetmisim. Daha da gidecek cok yolumuz var.

Konu aranje olunca aklima geldi. Benim resim sanatina da elim yatkindir. Bana bir nesne, manzara vs gosterin, bakarak aynisini cizebilirim. Ama bana kafadan, hayal dunyanda birsey olusturup bunu ciz derseniz tikanir kalirim. Bu da buyuk bir yetenek ama bende yok.

Sabah aksam bu konuyu dusunuyorum. Nerede hata yapiyorum diye. Hatalarimin bir kismini farkediyorum ve yavas yavas cozuyorum. Insallah buradaki diger arkadaslarimizin sayesinde konuyu daha da derinlere indirebiliriz. Bana gore aranje bu isin temeli. Yani soundun, sesin kalitesi degil, yapilan muzigin kalitesi oncelikli olmali diye dusunuyorum. En bastan kotu bir aranje ile baslandiginda, en iyi enstruman ve ekipmani kullansak da sonuc bana gore degismeyecek.

[align=center]İnsan hergün bir parça müzik dinlemeli, iyi bir şiir okumalı, güzel bir tablo seyretmeli ve mümkünse birkaç mantıklı cümle söylemelidir.

Johann Wolfgang von Goethe[/align]

Mehmet Uzunosmanoğlu
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 2545
Kayıt: 25 Mar 2014, 02:05
Has thanked: 77 time
Been thanked: 43 time

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen Mehmet Uzunosmanoğlu »

[QUOTE=MoNoTeist;26146]Hocam, benim muzik ile olan ilgim tamamen hobi amacli. Maddi durumlar elverdigi muddetce yenilemeye, upgrade etmeye calisiyorum ekipmanlarimi elbette. Ama oyle asiri profesyonel ekipmanlar alacak durumum da yok acikcasi. Yani mix icin ayri ekipmanlar, mastering icin ayri ekipmanlar gibi bir durumum maalesef yok. Cok daha amator bir cercevede, muzikle icli disli olabilmek adina kurdugum, orta duzey bir ses karti, mikrofon ve minotorlerden olusan basit bir homestudiom var.

Benim rahatsizligim ekipmandan yana degil acikcasi. Yani ekipman bana yetersiz geliyor ve aradigim soundu bulamiyorum demeyecegim. En buyuk sorunum yaptigim muzigin, aranjenin beni tatmin etmemesi. Zaman zaman ayni parcaya yapilmis profesyonel bir aranjeyi dinliyorum, sonra donup kendi yaptigimi dinliyorum ve begenmiyorum. Yeni bir enstruman ekliyorum, bazi enstrumanlari cikariyorum. Yine istedigim gibi bir aranje olmuyor. Onu cikar bunu ekle vs derken de "hay lanet olsun" deyip vazgeciyorum projeden. Aranje, daha onceden de soyledigim gibi buyuk bir yetenek isi ve bu nedenle aranjor arkadaslara gipta ile bakiyorum.

Benim en buyuk sorunlarımdan birisi de ayni melodiyi defalarca dinleme olayi. Bazen piyasaya guzel bir parca sunuluyor. Cok begeniyorum ve belki bir hafta araliksiz ayni seyi dinleyip duruyorum. Bu sayedede cok cabuk tuketiyorum. Ayni durum kendi projelerim icin de gecerli. Yaptigim calismanin uzerine yogunlasip, aranje surecinde, kayitlarda, mixingde, masteringde surekli dinledigim de yavas yavas tukeniyor o projenin heyecani.

Bu konunun uzerine yogunlastikca yavas yavas sorunlarin nedenlerini de gorebiliyorum. Kaliteli bir ekipman, kaliteli enstrumanlar ve basarili icralar muzigin tadini ve dinlenebilirligini arttiriyor. Ancak tum bu unsurlarin da bir kisi de toplanmasi cok zor gorunuyor. :)[/QUOTE]

Mustafa'cığım ,

Bu konudaki en önemli parametre yetenek tabii ki. Ancak unutma ki ; o beğendiğin aranjelerde ; muhtemelen ekipman kalitesinin önemi de büyük.

Yamaha Clavinova CVP-503 / Roland Integra7 / Roland SonicCell / Roland Pro-E / Korg M1 / SPL Director DAC / PMC Twenty 5.22 / SPL Performer s800 Stereo Power Amplifier / SPL Phonitor Mini / AKG K712 Pro / Audio Technica ATH-M50x / Vovox Enstrüman ve Monitör Kabloları / Vovox Power Kabloları / PC i7 4 Gb 256 Gb SSD Win7 / Sony i5 12 Gb 500 Gb SSD Win10 Pro
nacib
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 995
Kayıt: 11 Ara 2013, 02:10
Has thanked: 15 time
Been thanked: 28 time
İletişim:

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen nacib »

Müzik üretmek ve düzenlemek üzerine örneklendirilmiş anlatım...

Profosyonel işler zordur. Müziğin türüne, iş verenin yapısına göre bir takım kurallara uymak zorudasınızdır.

Para kazanmak söz konusu olunca "Benim Türkan Şoray kanunlarım var öpüşmem kardeş" denmiyor maalesef.

Bu gibi durumlarda imajınız ve karşılıklı güven çok önem arzetsede sonuçta iş ve en azından belirli bir zaman aralığında tamamlanması gerekiyor.

Ve bu konu çok derin. Kitap yazılsa yeridir yani....

Kendi müziklerinizi, Özgün çalışmalarınızı üretiyorsanız "Ne Mutlu Türküm Diyene."

Şarkı üretmek zorunda değilimin dayanılmaz hafifliği ile alırsınız çayınızı ya da rakınızı kafanıza göre takılırsınız.

Melodiden söze, sözden ezgiye, ritimsel yapıdan armoniye, armonik yapıdan soloya bir sürü seçenek var...

Birilerine beğendirmek zorunda olmamanın güzelliği ile çalarsınız, söylersiniz.

Kayıt etmeyi unutmayın...

Şarkı üretmek...

Şarkının üzerine gidilmez. Bu şarkı kısmısı ısrar ettikçe nazlanır kaçar. Bırakın, o kendiliğinden gelir nasıl olsa.

Bazen bir kapı zilinden, bazen bir film karesinden, bazen bir şiirden, bazen dinlediğiniz bir müzikten etkilenirsiniz.

Yeni farklı özgün bir duygu oluşur. Beğenir mutlu olursunuz....

Sıra sunumda....

En zoru da bu işte...Bilgi, beceri, deneyim, eğitim, donanım, ekipman kalitesi, çalışma ortamı, say sayabildiğin kadar.

Eee n,apcaz. Süpermen de değiliz...

Tut şunun ucunu götürelim abi misali yapabildiğimiz kadarını yapıp arkadaşlarımızla iş birliği yapacağız.

Tonmaisterci tonmaisterliğini. aranjör aranjörlüğünü. besteci besteciliğini bilecek.

Konu biraz dağılıyor sanırım. En iyisi burada bırakmak.

Örnek çalışma ; /İki sesten melodiye/

https://www.youtube.com/watch?v=L0GHcJk6gqg

Kapı zili tangosu nasıl yapıldı?

İki dörtlü ses aralığı üzerine çeşitli melodik varyasyonlardan oluşuyor. Esin kaynağı kapı zili.

Daha önce forumda paylaşmıştım. Bu kez çalışma yöntemleri konusu ile ilgili örnek amaçlı sunuyorum.

Tüm müzisyen arkadaşlara güzel geceler....02.04.2015

MoNoTeist
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1084
Kayıt: 29 Ağu 2012, 09:46

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen MoNoTeist »

[QUOTE=Mehmet Uzunosmanoğlu;26149]Mustafa'cığım ,

Bu konudaki en önemli parametre yetenek tabii ki. Ancak unutma ki ; o beğendiğin aranjelerde ; muhtemelen ekipman kalitesinin önemi de büyük.[/QUOTE]

Elbette Mehmet Abicim.

Ugur Hocam'in soyledigi bir soz vardir. Muzik, bir zincirin halkalari gibidir. Biri zayif olursa oradan kopar.

Her sey birbirine bagli bir sekilde yuruyor. Kaliteli bir muzik icin iyi bir aranje, iyi enstrumanlar, iyi icracilar, kaliteli ekipmanlar, frekans araligi genis kulaklar :) Ama bana kalirsa en onemli unsur aranje. Sonucta YouTube'dan ya da mp3 yapilmis bir parca olarak dinledigimiz calismalar, gercek ekipman kalitesini yansitamiyor. Dosya boyutunu kucultme amaciyla yapilan her bir sıkıstırma sound kalitesini olumsuz yonde etkiliyor ama aranjeyi bozamiyor. Yine de dinliyoruz ve begeniyoruz.

Az once de soyledigim gibi, ev studyolarindaki en buyuk sorun, tum gerekli materyal ve bilginin bir kiside toplanmasi zorunlulugu. Bu durum isi bir hayli zorlastiriyor.

[align=center]İnsan hergün bir parça müzik dinlemeli, iyi bir şiir okumalı, güzel bir tablo seyretmeli ve mümkünse birkaç mantıklı cümle söylemelidir.

Johann Wolfgang von Goethe[/align]

MoNoTeist
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 1084
Kayıt: 29 Ağu 2012, 09:46

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen MoNoTeist »

[QUOTE=nacib;26152]Müzik üretmek ve düzenlemek üzerine örneklendirilmiş anlatım...

Profosyonel işler zordur. Müziğin türüne, iş verenin yapısına göre bir takım kurallara uymak zorudasınızdır.
Para kazanmak söz konusu olunca "Benim Türkan Şoray kanunlarım var öpüşmem kardeş" denmiyor maalesef.
Bu gibi durumlarda imajınız ve karşılıklı güven çok önem arzetsede sonuçta iş ve en azından belirli bir zaman aralığında tamamlanması gerekiyor.
Ve bu konu çok derin. Kitap yazılsa yeridir yani....

Tüm müzisyen arkadaşlara güzel geceler....02.04.2015[/QUOTE]

Yine dokturmussunuz ne de guzel yazmissiniz Sabri Abicim.

Aranje konusunda bana gore bu forumun en onde gelen ismisiniz. Farkli enstrumanlari, farkli formlarda, ayni parca icerisinde o kadar guzel yayiyor ve kullaniyorsunuz ki, parcanin nasil bittigini anlayamiyor insan.

Bu konuda aldiginiz bir armoni egitimi var mi Sabri Abicim. Gelisim anlaminda neler tavsiye edersiniz??

[align=center]İnsan hergün bir parça müzik dinlemeli, iyi bir şiir okumalı, güzel bir tablo seyretmeli ve mümkünse birkaç mantıklı cümle söylemelidir.

Johann Wolfgang von Goethe[/align]

Kerem Çelik
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 558
Kayıt: 09 Şub 2014, 16:32
İletişim:

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen Kerem Çelik »

Bende anca yazma fırsatı buldum konuya. Hep girip bir şeyler yazıyordum ama yarım kalıyordu, şimdi uzun uzun yazayım. Benim aranjörlük tecrübem diğer arkadaşlara göre daha az ama en azından gördüklerimi, bildiklerimi ve kendi düşüncelerimi paylaşayım. Aslında Kaan olayı çok güzel özetlemiş.

Benim çalıştığım yere çoğunlukla parça pilot olarak geliyordu ama bunun yanında herhangi bir yere vurularak ritim tutulmuş ve üstüne sözleri söylenmiş şeyler de geldiği oluyordu.

Eğer parça pilot halde geldiyse; sanatçı veya prodüktör, bu kalıba ne kadar bağlı kalacağınızı vs söylüyor. İsteklerini (enstrümanlar vs gibi), benzer örnekleri, parçanın duygusunu çoğu zaman belirtmiş oluyor ve sizde bunun üzerinden yola çıkıyorsunuz. Parçanın akorları, ana enstrümanları ve bunların pilota dökülmesi bittikten sonra bunların yanında aranjeyi çorbaya çevirmeden eşlik edebilecek diğer enstrümanları düşünüyorsunuz. Hiç bir zaman bir şeylere bağlı kalarak çalışmayın. Kaan'ın da dediği gibi, yaptığınız işleri farklı zamanlarda farklı gözlerle dinleyin. Sürekli bir şeye takılıp kalmak yaratıcılığınızı kısıtlayacaktır bir süre sonra. O yüzden parçanın asıl kayıtları bittikten sonra, aklınıza gelen ara melodileri, şan cevapları vs farklı takeler halinde kaydedin. Elinizin altında her zaman bir yedek dursun.

Farklı müzik tarzlarınızı, kendi yaptığınız işerle harmanlamaya da özen gösterin. Yani basma kalıp düz bir pop, rock, arabesk, blues vs olmasın. Ben stüdyoda yaptığımız pop işlerinden birinin introsuna Santana tarzı solo çaldırttım. Bu yüzden bol bol müzik dinlemek, dinlerken analiz etmek de çok önemli. Yaptığınız müzikle ilgili ince detaylar, farklı şeyler bulabilirsiniz. Böylelikle kendi parçalarınızda da bu detayları kullanmak daha mümkün olur.

Ses Mühendisi / Eğitmen Resim / ibrahimkeremcelik@gmail.com
maxim
Yeni Üye
Yeni Üye
Mesajlar: 86
Kayıt: 10 Kas 2014, 17:28

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen maxim »

[QUOTE=MoNoTeist;26146]Hocam, benim muzik ile olan ilgim tamamen hobi amacli. Maddi durumlar elverdigi muddetce yenilemeye, upgrade etmeye calisiyorum ekipmanlarimi elbette. Ama oyle asiri profesyonel ekipmanlar alacak durumum da yok acikcasi. Yani mix icin ayri ekipmanlar, mastering icin ayri ekipmanlar gibi bir durumum maalesef yok. Cok daha amator bir cercevede, muzikle icli disli olabilmek adina kurdugum, orta duzey bir ses karti, mikrofon ve minotorlerden olusan basit bir homestudiom var.

Benim rahatsizligim ekipmandan yana degil acikcasi. Yani ekipman bana yetersiz geliyor ve aradigim soundu bulamiyorum demeyecegim. En buyuk sorunum yaptigim muzigin, aranjenin beni tatmin etmemesi. Zaman zaman ayni parcaya yapilmis profesyonel bir aranjeyi dinliyorum, sonra donup kendi yaptigimi dinliyorum ve begenmiyorum. Yeni bir enstruman ekliyorum, bazi enstrumanlari cikariyorum. Yine istedigim gibi bir aranje olmuyor. Onu cikar bunu ekle vs derken de "hay lanet olsun" deyip vazgeciyorum projeden. Aranje, daha onceden de soyledigim gibi buyuk bir yetenek isi ve bu nedenle aranjor arkadaslara gipta ile bakiyorum.

Benim en buyuk sorunlarımdan birisi de ayni melodiyi defalarca dinleme olayi. Bazen piyasaya guzel bir parca sunuluyor. Cok begeniyorum ve belki bir hafta araliksiz ayni seyi dinleyip duruyorum. Bu sayedede cok cabuk tuketiyorum. Ayni durum kendi projelerim icin de gecerli. Yaptigim calismanin uzerine yogunlasip, aranje surecinde, kayitlarda, mixingde, masteringde surekli dinledigim de yavas yavas tukeniyor o projenin heyecani.

Bu konunun uzerine yogunlastikca yavas yavas sorunlarin nedenlerini de gorebiliyorum. Kaliteli bir ekipman, kaliteli enstrumanlar ve basarili icralar muzigin tadini ve dinlenebilirligini arttiriyor. Ancak tum bu unsurlarin da bir kisi de toplanmasi cok zor gorunuyor. :)[/QUOTE]

İşte sorun bu kıyaslamadan dolayı oluyor.Yani siz yaptığınız şarkıları başka şarkılar ile kıyaslayıp o an güzel olup olmadığını düşünüyorsunuz ve yaptığınız şarkınında o kalitede olmadığını düşünüp projeyi yarım bırakıyorsunuz yada vazgeçiyorsunuz.Bence bu düşünce şekli yanlış çünkü siz aranje yaparken tamamıyle kendi duygularınızı projeye yansıtmalısınız ve öylede bitirmelisiniz başka şarkılar ile kıyaslamadan ,yaptığınız şarkılar başka soundlara benzemeyebilir ama tamamıyle sizi anlatıyor.Zaten birden fazla proje bitirdikten sonra,gelişiminde etkisiyle soundlarınız gelişir,çoğu kişi eski şarkılarını pek beğenmez yani sizde yapın bitirin projeyi,elbette ilerleyen yıllarda çok gelişirsiniz.İsteklisiniz en azından buda yeterli.İşin aranje kısmını zaten Nacip abi çok iyi açıklamış ve noktalamış:D

Ekipman olayınıda zamanla tamamlarsınız,zaten istediğiniz için illaki bütçe ayırısınız,iyi bir AD/DA çevirici,bir çift monitör duyum kalitenizi çok arttırır,çok faydalı olur.

En son maxim tarafından 02 Nis 2015, 03:22 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
If you can dream,so,you can do it.
nacib
Müdavim Üye
Müdavim Üye
Mesajlar: 995
Kayıt: 11 Ara 2013, 02:10
Has thanked: 15 time
Been thanked: 28 time
İletişim:

Aranje ve Yarim Kalan Projeler Uzerine

Mesaj gönderen nacib »

[QUOTE=MoNoTeist;26155]Yine dokturmussunuz ne de guzel yazmissiniz Sabri Abicim.

Aranje konusunda bana gore bu forumun en onde gelen ismisiniz. Farkli enstrumanlari, farkli formlarda, ayni parca icerisinde o kadar guzel yayiyor ve kullaniyorsunuz ki, parcanin nasil bittigini anlayamiyor insan.

Bu konuda aldiginiz bir armoni egitimi var mi Sabri Abicim. Gelisim anlaminda neler tavsiye edersiniz??[/QUOTE]

Mustafa Bey kardeşim.

Gelişim anlamında Zamandan tasarruf etmek ve bir an önce kariyer sahibi olmak için akademik eğitim şart.

Ve fakat; Resim öğretmeni ile ressam, müzik öğretmeni ile müzisyen arasındaki fark akademik eğitimle kapatılamıyor.

Bu nedenle, ister okullu, ister alaylı olsun, müziğe sanatçı özverisi ile yakalaşan, emek veren tüm arkadaşlara saygı duyuyorum.

Benim eğitim aileden.

Dayımla düğün salonlarında, Abim ile zamanın İstanbul studiolarında epey bir pratik yaptım.

Hep amatör hissetim. Hala da öyleyim.

Genç arkadaşlara da içlerindeki amatör ruhu koruyarak akademik eğitim almalarını öneririm.

Sevgiler.....

Cevapla

“Müzik Formları,Armoni ve Orkestrasyon Teknikleri” sayfasına dön