[QUOTE=kavalcı333;39576]Yorumlar icin tesekkurler.Akg 271 i alirken miks yaparim diye dusunmustum.Neyse ilerde referan monitoru de deneriz .Ben yaptigim bu acemi işi duzenleme icin yorum bekliyorum.Biliyorum hem teknik hem ritimsel olarak cok hata var ama ilerisi icin bir umut olabilir.En azindan benim gibi bu işe yeni başlayanlara ekipmanlarla ilgili fikir verir diye bu çalişmayi gonderdim.Anladigim kadari ile bu iş hem miks hem de ekipman işi.
Herkese saygılar sunar,iyi çalismalar dilerim...?[/QUOTE]
Hocam Merhabalar,
Öncelikle ellerinize sağlık. Ben bunu forumda hep dile getiriyorum, en kötü çalışma hiç paylaşılmayan çalışmadır. O yüzden sizi takdir ediyorum. Ayrıca bizlerle paylaşma nezaketi gösterdiğiniz için de nacizane teşekkür ederim.
Çalışmayı ilk dinlediğimde kayıt aşamasından gelen çevre gürültüleri dikkatimi çekti (Arada bir diit diye öten bir saat gibi birşey var mesela ). Tabi ki biz ev kullanıcıları olarak yalıtımlı bir ortamda kayıt alma şansımız tabi ki yok ancak mümkün olduğunca bu gibi şeylere dikkat etmemiz gerekiyor. Zira bir kere kayda girdi mi, sonrasında edit'lemek mix'lemek zorlaşıyor.
Parçanın orjinal hali mi bu, yoksa siz mi bu şekilde tercih ettiniz bilmiyorum ancak, bir ritm elemanı (davul) ve bas eksikliği hissettim parçada. Arada giren ritm efektleri var tabi ki, onlar güzel bir hava katmış.
Vokal'in çok fazla dinamik yapıda olduğunu görüyorum. Kimi yerlerde enstrümanların ses seviyesinin altında kalırken, kimi zaman da çok fazla ön plana çıkıyor. Yine kayıt esnasında nasıl seslendirdiniz bilmiyorum ama sanki mikrofona olan uzaklığınız arada değişmiş gibi geldi bana, yanılıyor da olabilirim. Onun dışında da mix esnasında bu dinamikliği bir miktar düzenlemek gerekiyor. Ses seviyelerini düzenlemek için gain otomasyonu kullanabilirsiniz, böylelikle vokalde yüksek volume olan yerleri bir miktar kısmış olursunuz (komple olarak kısmak yerine). Ayrıca abartmamak şartıyla kompresör uygulayabilirsiniz. Bu da dinamik alanı kontrol altına almak için güzel bir yöntem.
İlk ciddi çalışma olması nedeniyle oldukça başarılı buldum. Çalışmalarınızın devamını dinleyebilmek ümidiyle...
Dip Not: Forumdaki arkadaşlar belki kızacaklar ama, ben kulaklıkla da mix yapılabileceğini savunanlardanım. Yeter ki kullandığınız kulaklığın ses tepkilerine aşina olun. (Mesela bas'ları normalden yüksek mi veriyor? Ya da tiz'lerde vitaminli mi?) Zayıf yönleri nelerdir bilirsek, kulaklığımızı tanıyor isek, mix'i de o şekilde tamamlayabiliriz. Tabi bu noktada, reference track yöntemi çok işe yarayacaktır. Yani elde etmek istediğimiz sound'a yakın, piyasada bildiğimiz bir parçayı referans alarak kendi parçamızın tepkilerini ona göre ayarlıyoruz.
Kulaklıkla mix yapılır dedim ancak tamamiyle kulaklıkla bitirilmesini tavsiye etmiyorum. Stereo duyum açısından ara ara referans monitör'de kontrol etmekte de fayda var. Şahsen ben bu yöntemi tercih ediyorum (Biraz da evdeki ortamdan dolayı kulaklıkla çalışmak durumunda olmam nedeniyle).
Kulaklıkla çalışmanın en kötü yanı çok kısa sürede kulaklarınızı yormasıdır. Uzun süre kulaklıkla çalışmamaya özen gösterin. Kulaklara kalıcı hasarlar verebiliyor.
Sağlık yönünün dışında da, kulaklarımız kısa sürede duyduğu şeye alışıyor ve yanlışları duyamamaya başlıyoruz. O yüzden, mutlaka yarım saatte bir mola verin. Kulaklarınızı dinlendirin.
Bir de son olarak mix'i yaparken asla bangır bangır çalışmayın. Duyabileceğiniz en düşük seviyeye ayarlayın sesi.
Saygılar,
Tezcan